Доброго дня! Рада Вас вітати на своєму блозі. Бажаю, щоб у Вас сьогодні були такі географічні відкриття – море щастя, океан любові, вершини успіху, річки прибутку, пік популярності, озеро надії, водоспад емоцій і вулкан пристрастей. Нехай глобус життя крутиться тільки в потрібний Вам бік.

ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 КЛАС

ДАТА 15 вересня

 Урок №5

Тема. Екскурсія на пришкільну ділянку.

Практичне завдання. Спостереження за природним об’єктом.

  ЗАВДАННЯ:

І ПРИГАДАЙ

Як ставити питання https://docs.google.com/presentation/d/1UOiPGaERaYAdp8ALDbP1cU4njJS4nyH_/edit#slide=id.p7 

ІІ. ДІЗНАЙСЯ НОВЕ

1. Перегляд відеофільму

– Завітай до кінозалу і переглянь відеофільм за новою темою.

Слухай дуже  уважно!

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-posmihnulas-osin-zolotim-listom-390643.html

https://www.youtube.com/watch?v=ySNqHXhLWyI

Річка Бик https://drive.google.com/file/d/1KJLgDSYYUVd0mctpTYS-svmohd5Ck9U4/view

 Будь уважни , адже на тебе чекають завдання

ІІ. ПЕРЕВІР СЕБЕ

Намалюйте  результати спостережень за погодою.

1.Стан неба(ясно, змінна хмарність, хмарно)

2.Опади (дощ, сніг, немає опадів)

3.Вітер (немає вітру, слабий вітер, вітер середньої сили, сильний вітер)

Намалювати комах ,птахів,
дерева

ІУ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

                Повторити  параграф  3

 

 

Дата 14 вересня

 

 Урок 4

Тема: Як шукати відповіді на запитання

  ЗАВДАННЯ:

І ПРИГАДАЙ (Усно)

Переглянь відео Як стати винахідником. https://www.youtube.com/watch?v=m619VR2pmGU

 Назвіть винаходи, що люди запозичили у природи.

 Які винаходи допомогли давнім людям вижити?

2. Чому винахідник повинен уважно спостерігати за природою?

Як ти гадаєш, чи може він створити щось досконаліше, ніж природа?

3. Наведи приклади винаходів, які останнім часом вплинули на  освіту, музику, читання, медицину, знайомства, спілкування, побут.

ІІ. ДІЗНАЙСЯ НОВЕ

1. Перегляд відеофільму

– Завітай до кінозалу і переглянь відеофільм за новою темою.

https://www.youtube.com/watch?v=um9lgpBltvU

Слухай дуже  уважно!

2. Робота за підручником

Електронний підручник  https://drive.google.com/file/d/1nF344iOtyJwc7S2H-L8ie0T6I4Eg0UnF/view

– Прочитай статтю в  підручнику параграф 3

-Читай дуже уважно, адже на тебе чекають завдання

ІІІ. ПЕРЕВІР СЕБЕ

1 Продовж речення  

Спосіб вивчення тіл і явищ природи за допомогою органів чуття: зору, слуху, нюху, до-

тику, смаку 

Дослідження явища за спеціально обраних або створених у лабораторії умов - ..

Метод дослідження об’єктів пізнання (явищ, пристроїв, процесів), що ґрунтується на за-

міні оригіналу іншим, подібним до нього (моделлю)-

2. Дай відповідь на запитання

 Чому дослідник – не просто спостерігач? Чим відрізняється дослідник від звичайного спостерігача?

ІУ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

                Опрацювати параграфи 3  , письмові завдання 

ДАТА  8 вересня

Урок 3 . Тема: Як стати винахідником . Патенти природи. Винаходи та відкриття.  Учені-природодослідники

 ЗАВДАННЯ :

І . ПРИГАДАЙ

 Чи повязані між собою наука і техніка? 

ІІ. ДІЗНАЙСЯ НОВЕ

1. Перегляд відеофільму

– Завітай до кінозалу і переглянь відеофільм за новою темою.

Патенти природи. Винаходи та відкриття. https://www.youtube.com/watch?v=PWVT4axC7Vs

Слухай дуже  уважно! 

2. Робота за підручником

– Прочитай статтю в електронному підручнику стор 9-15

-Читай дуже уважно, адже на тебе чекають завдання

 

ІІІ. БЛОК ПЕРЕВІРКИ

1.   Гра «ТАК чи НІ »

– Ти уважно переглянув і прослухав нову тему,тому обери  правильну відповідь.

ТАК чи НІ » 

Винахід- це перед усім щось нове.

Винаходи змінили світ, зробили його розумним ,цікавим, безпечним , веселим.

Природа є джерелом натхнення та ідей для винаходів.

Діти можуть робити відкриття.

 

2. Дай відповідь на запитання

Що ми запозичили у природи? Наведи приклади

 

ІУ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

                Опрацювати сторінки 9-14 , письмові завдання 

 

 

 ДАТА 7 вересня 2022р

Урок №2 Тема: Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти.

Значення науки і техніки.

 ЗАВДАННЯ 

І ПРИГАДАЙ

 Що таке наука? Які науки знаєте?

ІІ. ДІЗНАЙСЯ НОВЕ

1. Перегляд відеофільму

– Завітай до кінозалу і переглянь відеофільм за новою темою. https://www.youtube.com/watch?v=ifVhTK-WT8I

 Слухай дуже  уважно!

2. Робота за підручником

– Прочитай статтю в електронному підручнику параграф 1

 Ось підручник 

 https://drive.google.com/file/d/1nF344iOtyJwc7S2H-L8ie0T6I4Eg0UnF/view

-Читай дуже уважно, адже на тебе чекають завдання

3. Перегляд презентації  https://docs.google.com/presentation/d/1--cFycsWa16dfCosFEkHS4dmBHf9W3ZZ/edit?usp=sharing&ouid=112193060656429788453&rtpof=true&sd=true

ІІІ. БЛОК ПЕРЕВІРКИ

Гра «ТАК чи НІ »

– Ти уважно переглянув і прослухав нову тему,тому обери  правильну відповідь.

ТАК чи НІ »

Наука- це впорядкрвані знання.

Наука біологія вивчає живу природу .

Христофор Колумб відкрив Америку.

Науковці України –одні з найкращих у Європі.

Гра «Незакінчене речення»(допиши самостійно )

Наука впливає на наше життя так : ...


ІУ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

                ПАРАГРАФ1, письмові завдання 

 

  ДАТА  2 вересня 2022 р 

Урок №1   Тема: Як людина змінює світ.


ЗАВДАННЯ 

І . ПРИГАДАЙ (УСНО)

Що таке природа?

          ІІ.    ЦЕ ЦІКАВО

Природа – це все, що з’явилось без втручання людини, а природознавство – це знання людини про природу.

     Черепахи   https://www.youtube.com/watch?v=KZdum_Aiy7k

 ІІІ ДІЗНАЙТЕСЯ НОВЕ

Опрацюйте параграф1

Перегляньте  відеоурок   https://www.youtube.com/watch?v=J4mck0sW-_w

           ІУ. ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ  (Письмові завдання)

1Запиши в зошиті https://fs03.vseosvita.ua/030151an-693f/00c-0x0.jpg?t=5f941e37d4ea8e2882d7fd80d2012218

    У . ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Параграф 1,письмові завдання 


2022 - 2023 н.р.

Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі.

1. Прочитайте параграф 48

2. Подивіться навчальне відео до уроку



3. Заповніть таблицю за зразком

Назва природно-заповідної території

З якою метою створені

Приклади, що розміщені в Україні

Заповідники

 

 

Заказники

Здійснюють охорону певної ділянки екосистеми. Може проводитися господарська діяльність, якщо не шкодить видам, що охороняються

 

Національні природні парки

 

Карпатський, Шацький, Синевир, Яворівський, Подільські Товтри





 

  ДАТА 9 ТРАВНЯ  

 Добрий день, дорогі учні!

Сьогодні ми з вами розглянемо урок на тему: Червона книга України

Виконайте  наступні  завдання:

Земля не належить нам. Ми позичили її в онуків. 

1. Опрацюйте параграф підручника §47

2. Перегляньте  відеоуроки

1. «Долина нарцисів» 

2. https://www.youtube.com/watch?v=yq7Skv3Hbrs 

 


               3. Записати в зошит 

          Червона книга України — 

Мета заснування Червоної книги — 

    До останнього видання Червоної книги України (2009 рік) увійшли...

4. Викотати вправу

https://learningapps.org/11489209

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ п 47  , тести 



ДАТА  6 ТРАВНЯ 

ТЕМА : Охорона природи. Червона книга України.  § 47 с.206

Мета: ознайомити з Червоною книгою України, історією її створення, видами рослин і тварин, занесеними в Червону книгу України; формувати поняття про значення Червоної книги,  розвивати вміння пояснювати необхідність охорони природи; аналізувати, відбирати потрібну інформацію; розвивати цікавість до предмету; виховувати самостійність, наполегливість, прагнення висловити власну позицію, культуру спілкування.

Завдання 

1. Опрацювати § 47 с.206. 

2. Переглянути відео 1. «Охорона природи Червона книга України»

 

  
 Перегляд відео 2 

Відео 2 https://youtu.be/rH7ervfRmS  

Завдання 3. Прийом «Проблемне питання»

Цікава інформація: У Лейпцігському зоопарку перед входом висить об’ява: «Найстрашніший звір на Землі». Людина підходить і бачить своє відображення у дзеркалі…

Питання.

1.Як ви думаєте чому?

2.Хто є причиною зникнення на Землі багатьох видів рослин і тварин? 

Завдання 4  . Робота в зошиті «Так чи Ні»

Як слід поводитись у природі і чого не можна робити 

                   1. Вирубувати ліс.

                   2. Берегти молоді рослини.

                   3. Саджати квіти.

                   4. Почистити джерельце.

                   5. Руйнувати мурашники.

                   6. Прибирати місце відпочинку.

                   7. Ловити метеликів.

                   8. Ламати гілки дерев.

                   9. Садити  квіти.

                   10. Обдирати кору дерев.

 

Домашнє завдання    Опрацювати параграф 52 підручника.

ДАТА 2 ТРАВНЯ 

Тема : Екологічні проблеми 

ЗАВДАННЯ : 
1. А ВИ  ЦЕ ЗНАЄТЕ ?  Що таке екологія? 
  
 2. ГОЛОВНЕ . 
1. Екологічні проблеми:
Опрацюйте ст. 202 підручника;
 Перегляньте відео «Сучасні екологічні проблеми» за посиланням:

Відео 1 https://www.youtube.com/watch?v=pZ8bfPB6IgE 

Відео 2 https://www.youtube.com/watch?v=Pt9y30fPSls

Бережіть природу

 2. Джерела і наслідки забруднення навколишнього середовища:

 Опрацюйте ст. 202-204 підручника;

 Перегляньте відео за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=NTyxJQDIKM4

https://www.youtube.com/watch?v=qEsxzLgTe8s

https://www.youtube.com/watch?v=BtLWdI7dSbE

3. Як подолати екологічні проблеми:
 Опрацюйте сторінку 204-205 підручника;
 Переглянь відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=JI-jR9pNBqE
https://www.youtube.com/watch?v=nnI-rnGKJuA
https://www.youtube.com/watch?v=KZIq-bIAs8o
4. А тепер час відпочити:
Прослухайте пісню «Кольорова планета» А. Побужанської
https://www.youtube.com/watch?v=jMYxr1zlkGg
3 . ПИСЬМОВІ ЗАВДАННЯ

 -         Пригадаємо  правила поведінки в природі !

Не ламай гілки дерев і кущів. 
Не руйнуй мурашники. 
Не рви квітів – вони потрібні рослинам. 
Не руйнуй пташині гнізда. 
Не можна виливати горючі речовини і запалювати їх у лісі. Це може призвести до пожежі. 
Не можна палити вогонь в лісі.

Завдання:  намалювати  екологічні знаки до кожного правила.

 
 4  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
        Параграф 46 , виписати терміни , вправа 

 


ДАТА 29 КВІТНЯ 

Тема : Екологічні проблеми 

ЗАВДАННЯ : 

1. А ВИ  ЦЕ ЗНАЄТЕ ? 

  

 2. ГОЛОВНЕ . 

 ЦЕ ВІДЕО ДОПОМОЖЕ ВАМ ЗАСВОЇТИ ТЕМУ

https://www.youtube.com/watch?v=GrfNsvDe_zg

 https://www.youtube.com/watch?v=Pt9y30fPSls  

3 . ПИСЬМОВІ ЗАВДАННЯ

1. Намалювати схему стор 202 малюнок 160

2. Виписати терміни 

  4. ПРАКТИЧНА РОБОТА  

Екологічні проблеми https://learningapps.org/view19641939 

5. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

        Параграф 46 , виписати терміни , вправа 

ДАТА 25 КВІТНЯ 


Доброго ранку! 

Нехай сонячний промінчик загляне у віконце, теплом зігріває, бадьорить, надихає. Відмінного настрою на весь прийдешній день. 

Тема : Штучні екосистеми

1. Опрацювати параграф 44

2. .Перегляньте відео: ТУТ https://znayshov.com/OnlineResource/5klas/pryrodoznavstvo

 Відеоекскурсія в зоопарк 

 7 чудес природи  України https://www.youtube.com/watch?v=R795gjM3xj4

 Перегляньте презентацію Екосистеми 

3. Опрацюй матеріал 

Штучні екосистемі — це системи, що створені людиною штучно, своїми зусиллями, використовуючи механізми. Штучні екосистеми створюються людиною для задоволення власних потреб. Це сади, парки, городи, поля, поселення різного типу, сільські та міські двори, штучні водойми, міста, промислові вузли, кораблі тощо.

Для людини велике значення мають штучні екосистеми, такі як сади, поля, городи, тому що вони є джерелом продуктів харчування. Найчастіше в Україні на полях вирощують зернові культурні рослини: пшеницю, жито, овес, кукурудзу, гречку та інші. Із зерна виготовляють борошно, крупи, макаронні вироби. Зерно згодовують як корм свійським тваринам.
Сад — це насадження дерев і кущів, які щедро і досить тривалий час забезпечують людину їстівними плодами. Найпоширенішими фруктовими деревами в Україні є яблуня, груша, черешня, вишня, слива, абрикос; кущами — смородина, малина, аґрус.
Такі екосистеми, як парки, сквери, є місцем відпочинку людей.
3. Завдання в зошиті 
1). Наведи приклади  

 Пиродні екосистеми: 

Штучні  екосистеми: 

2).  Завдання «Так або Ні».

1. Поле - це природна екосистема.(Ні).

2. До овочевих культур відносять картоплю, капусту, помідори. (Так).

3. Буряни - це рослини, які людина спеціально вирощує на городі. (Ні).

4. До організмів - руйнівників поля належать червяки та різні мікроорганізми.

5. Колорадський жук, люцерновий довгоносик завдають значної шкоди культурним рослинам. (Так).

6. Біологічний метод боротьби зі шкідниками є небезпечним для здоровя людини.(Ні).

7. Щоб створити сприятливі умови для росту і розвитку культурних рослин людина здійснює обробіток грунту за допомогою техніки (Так).

8. Осот, пирій, лободу, мишій, щирицю вирощують на полі для отримання

     високих врожаїв. (Ні).

9. В екосистемі поля рослини і тварини обєднують ланцюги живлення. (Так).

10. Існування екосистеми поля залежить від впливу природних умов і неможливе без господарської діяльності людини.(Так).

3). Виконати вправу на закріплення:

https://learningapps.org/2397484

Екосистема https://learningapps.org/view11891942

4. .За бажанням спробуйте виконати вправу на закріплення:

Хто  де живе? https://learningapps.org/2533495

Звірі України https://learningapps.org/23592278

5. Домашнє завдання: п 44,письмове завдання 


ДАТА 22 КВІТНЯ 2022

Тема: Екскурсія . Рослинний і тваринний світ своєї місцевості.

ЗАВДАННЯ : 

1. Рослинний світ Дніпропетровщини

   Область розташована у степовій і лісостеповій зонах. Ліси займають 3,9% території області. Вони двох типів: заплавні й байрачні.

1) Заплавні ліси – у заплавах Дніпра, Орелі, Самари, Вовчої; найбільші лісові масиви – Самарський бір (дубово-сосновий), що тягнеться уздовж берега Самари, та Дібровський ліс (дуб, ясен, клен, липа), розташований на південному сході Покровського району. Основні породи: дуб, в’яз, липа, ясен, берест, ільм, клен, вільха, сосна, в підліску – клен татарський, ліщина, бруслина європейська, бузина, глід, шипшина, жостір та ін.


 

2) Байрачні ліси ростуть по схилах балок і ярів (берест, дуб, груша, ясен, сосна, липа тощо; в підліску – жостір, глід, ліщина, шипшина, терен, клен татарський, клен польовий). Під лісами і полезахисними смугами з гледичії, білої та жовтої акації, польового клену знаходиться 178,7 тис. га.

  Степова рослинність залишилася лише на схилах балок, у перелісках і на деяких ділянках вододілів, де ґрунти мало придатні під ріллю. Вона представлена:

1) різнотравно-типчаково-ковиловою,

2) типчаково-ковиловою рослинністю (ковила, типчак, вівсяниця, тонконіг вузьколистий, стоколос прямий, пирій повзучий, горицвіт весняний, полуниці зелені, шавлія поникла лучна, вероніка весняна, конюшина альпійська і гірська, вика вузьколиста, люцерна тощо).

  На вододілах, схилах балок, ярів і річкових долин ростуть чагарники (мигдаль степовий, дереза, шипшина, терен, глід та ін.).

   Лікарські рослини різноманітні, серед яких всім відомі: подорожник, горобина, полинь, деревій, волошки, ромашка аптечна, мати-й-мачуха та інші.

      Культурні рослини – пшениця, соняшник, кукурудза, соя, овочі та фрукти.

      На території області ростуть 66 видів рослин, занесених до Червоної Книги України.

   Серед них: астрагал, брандушка різнобарвна, горицвіт весняний, зміячка австрійська, ковила дніпровська, півники борові. Із грибів зморшок степовий, печериця Романьєзі, ентомола смердюча.

 2. Тваринний світ Дніпропетровщини

   Фауна Дніпропетровщина в цілому є типовою для степової зони України – представлена степовими і деякими лісовими тваринами (69 видів ссавців, 246 видів птахів, 12 видів і підвидів плазунів, 10 земноводних, 59 риб).


   Хоча й не часто, але можна зустріти в Степовому Придніпров’ї вовка, річкову видру й борсука, лісову й кам’яну куницю, тхора, горностая. Більш численними є лисиця і єнотовидний собака, ласка. Зусиллями природо охоронців та мисливських товариств акліматизовані або відновлені популяції кабана, козулі, оленя плямистого, свині дикої. Так само штучно повернуто дніпровським плавням і річкового бобра. 

   Серед птахів краю типовими є лунь степовий, лунь болотний, кібчик, яструб та інші хижі, дрофа, журавель, жайворонок, перепел, куріпка сіра, грак, ворона сіра, ластівка, горобець, шпак. Окрасою плавнів і заплавних лісів є дивовижні колонії сірих, білих й рудих чапель. Неможливо уявити придніпровські села, особливо у долинах таких річок, як Оріль, Самара, Домоткань, без лелечих гнізд. Найбільше ж птахів у видовому і кількісному відношенні скупчується біля степових озер, таких як Булахівський, Солоний, Дебальцевський лимани тощо. Біля них гніздяться різноманітні кулики, качки, крячки, іноді можна зустріти лебедів і навіть журавлів. Більш рідкісними є справжні орли – могильник, орел-карлик, орел-сіруватень та крупні соколи – балобани.

   Своїм насиченим життя живуть і водойми регіону. В річках, озерах і водосховищах загалом можна зустріти до 60 видів риб. Серед них як аборигени – щука, сом, карась, линок, лящ, судак, так і завезені людиною види – білий амур, види товстолобика, короп та ін. З плазунів в області водяться гадюка степна, полоз жовтопузий, вуж, ящірки, жаба зелена й ін. 

Рослини 

   З настанням весняно-літнього періоду на території Новомосковського району починають проростати рідкісні види ранньоквітучих, ендемічних, реліктових та занесених до Червоної Книги України рослин. На територіях заповідних зон, лісних масивах Новомосковщини з приходом весни проростають перші весняні проліски, тюльпани дібровні, ближче до літа – конвалії, які найчастіше знищуються та стають об’єктами продажу охочих заробити  легкі  гроші. У зв’язку з тим, що багатства природи не безмежні, державою створюються цілі мережі заповідників, які охороняються законом. Доречи, поблизу села Євецько-Миколаївка, що в Новомосковському районі  розташовується один з відоміших державних ботанічних заказників і має назву балка «Бандурка», в якому росте зникаюча реліктова рослина, що підлягає особливій охороні – це хвощ великий. 

   Тут ростуть також акація біла, берест, гледичія, клен польовий, липа серцелиста, вільха та інші. У трав'яному покриві трапляються чабрець, звіробій, материнка, копитняк, конвалія, тонконіг, осока волосиста. Також поширені рослини, характерні для Дніпропетровщини.

   В межах району розташовано Самарський ліс - дендрологічний парк, що знаходиться під охороною держави. Являє собою велику ділянку старого заплавного та аренного лісу, більша частина якого розташована в межах Самарської Луки. Зростають дуб, ясен, липа, клен, сосна, вільха. Ділянки природного соснового лісу вважаються найпівденнішим природним хвойним лісом на території Україні. Також на території лісу розташована природна діброва з віком дерев до 300 років.

   На території лісу розташована велика кількість заливних (заплавних) озер, стариць, очеретяні і сфагнові болота. На розташованих посеред лісу піщаних пагорбах збереглися залишки піщаного степу. Також цінність становлять ділянки на правому березі Самари, що поєднують байрачні ліси і залишки цілинного чорноземного степу, що зберігся в балках і ярах.

   На території Самарського лісу також ростуть типово північні рослини — зозулинець болотний, любка дволиста тощо.

   Серед отруйних рослин - блекота чорна, амброзія, беладонна, дурман звичайний.

  Щороку в Дніпропетровській області складається загрозлива ситуація у зв’язку із отруєннями населення дикорослими грибами. Невміння відрізнити їстівні гриби від отруйних, неуважність при збиранні, неправильне приготування деяких видів грибів – усе це призводить до отруєнь.

   Особливо небезпечні бліда поганка, сморжі, мухомори та несправжні опеньки.Через 8-10 годин після вживання цих грибів виникає біль у животі, нудота, що переходить у блювання. У важких випадках порушуються функція печінки, уражаються нирки. Майже всі смертельні і тяжкі отруєння пов’язані з вживанням найбільш отруйного гриба – блідої поганки, яка дуже схожа на шампіньйони, сироїжки, а також на зеленичку.

Тварини 

   Ряд місцевих видів птахів — орел-могильник, орлан-білохвіст, змієїд, занесені в Червону книгу України. Поблизу Самарського лісу розташовані два солончакові лимани — Солоний Лиман і Булахівський Лиман, а також численні солончакові заливні луки та болота, що служать притулком великій кількості птахів — куликів, гусей, журавлів, лебедів і чапель.

   Серед великих тварин розповсюжені косулі, олені, лосі, кабани, лисиці, зайці. На заплавах річок та озер оселилися бобри. Серед рептилій - черепаха європейська болотяна, гадюка степова, вуж, ящірка сіра степова.

   У річках наразі налічується 26 видів риб як аборигенних, так і вселених людиною. Серед них щука, линок, сом, короп, плітка, товстолобик, білий амур,сонячний окунь. Трапляються судак, сельдь.

Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=Pv6SbEVJlXQ   https://www.youtube.com/watch?v=l2krUdeqRVk  https://www.youtube.com/watch?v=CHVNxUQzLp0

4. Домашнє завдання

1)  Підготувати повідомленя про будь-яку рослину чи тварину своєї місцевості.

 Повідомлення  надсилається  викладачу у рукописному чи електронному варіанті на електронну адресу

 

ДАТА  18  КВІТНЯ

 Доброго ранку сонечки! 

Пора вставати і опромінювати цей світ своєю посмішкою. 

Бажаю  бадьорого настрою і абсолютної впевненості в тому, що все неодмінно вийде. 

Нехай це ранок буде вдалим стартом для твого яскравого і успішного дня.

  Тема: Екосистеми.

1. Опрацювати § 44.

2. Перегляньте  відеофрагменти:https://www.youtube.com/watch?v=v7AMbD6lIds

https://www.youtube.com/watch?v=wk5Ql0RqZE0

https://www.youtube.com/watch?v=4V6d2Szu0-I  – Екосистема  лісу.

https://www.youtube.com/watch?v=-uKodCuMnb4 – Екосистема  степу.

https://www.youtube.com/watch?v=BapB3c5r48w – Екосистема  річки.

https://www.youtube.com/watch?v=cMXvSDKrBIA – Екосистема  болота.

3. Природне угруповання становить сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, які пристосувалися до умов життя на певній території і впливають один на одного та на навколишнє середовище. У ньому здійснюється й підтримується кругообіг речовин. Можна виділити різномасштабні природні угрупо­вання: материк, океан, луки, тайгу, ліс, степ, пустелю, ста­вок, озеро тощо. Дрібніші природні угруповання входять до більших. Людина створює штучні угруповання, наприклад поля, сади, акваріуми.

Тобто угруповання — це жива природа, що входить до складу екосистеми.

Екосистема — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного існування в певному середовищі життя, утворюючи з ним єдине ціле.

Термін «екосистема» був введений англійським біологом А. Тенслі в 1935 році.

Угруповання організмів, які входять до складу екосистем, складаються з трьох груп:

а) виробники — утворювачі органічної речовини (автотрофні організми); автотрофи-організми, які самостійно виробляють собі органічні речовини з неорганічних шляхом  фотосинтезу;

б) споживачі — споживають готову органічну речовину (гетеротрофні організми, переважно тварини); гетеротрофи - організми, які живляться вже готовими органічними речовинами і не здатні до фотосинтезу;

в) руйнівники — організми, що перетворюють органічні рештки на неорганічні (переважно мікроорганізми, бактерії та гриби).

 

Розглянемо екосистему на прикладі природної водойми (моря). У морі завжди є фітопланктон (мікроскопічні водорості та автотрофні бактерії, що плавають у товщі води, вони поїдаються зоопланктоном (дрібні тварини — ракоподібні, личинки різних тварин). Зоопланктон у свою чергу поїдається дрібною рибою, яка є здобиччю великих риб-хижаків. Хижі риби або вмирають, і тоді у розкладанні їхніх тіл беруть участь бактерії та деякі тварини (ракоподібні), або споживаються людиною (яка теж рано чи пізно врешті-решт помре).

Джерелом енергії, за рахунок якої існують усі організми, у будь-якій екосистемі є Сонце. Тому що саме сонячну енергію рослини в процесі фотосинтезу перетворюють на хімічну з утворенням органічних сполук.

Прикладом екосистем є ліси, пустелі, савани, озера тощо. 

Найбільшою екосистемою є біосфера. Це жива оболонка Землі.

У будь-якій екосистемі зазвичай відбувається низка паралельних ланцюгів живлення, між якими можуть існувати зв’язки, оскільки майже завжди різні компоненти живляться різними об’єктами і самі є поживою для різних членів екосистеми.

За ступенем перетворення екосистем людською діяльністю їх поділяють на природні та штучні.

Природні екосистеми зустрічаються дуже рідко, адже в промислово розвинених країнах екосистем, не захоплених людською діяльністю людини, майже не залишилося (хіба що в заповідниках). Проте до природних екосистем все ж таки можна віднести савани, ліси, луки, моря. Хоча і вони тією чи іншою мірою піддаються впливу людини. 

Штучні екосистемі — це системи, що створені людиною штучно, своїми зусиллями, використовуючи механізми. Штучні екосистеми створюються людиною для задоволення власних потреб. Це сади, парки, городи, поля, поселення різного типу, сільські та міські двори, штучні водойми, міста, промислові вузли, кораблі тощо.

Домашнє завдання:

1. Опрацювати текст.

2. Дати відповіді на запитаеея 1.2 4,5 сторінка 193

3. Гра "Третій зайвий": приберіть зайве слово

- дуб, собака, бук;

- кіт, троянда, корова;

- жито, бактерії, гриби;

- ліс, озеро, теплиця;

- океан, поле, парк.

 

ДАТА 15 квітня 


Тема уроку. Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини.
Мета проекту: з’ясувати умови, за яких можна виростити найвищу бобову рослину (квасолю, горох – на вибір).
Друзі! Увага!

Починаємо роботу

1.     Уважно переглянути презентацію «Практична робота. Умови розвитку квасолі» https://ppt-online.org/312539
2.     Перегляньте відео «Посадити квасолю дома» (бажано бобові попередньо замочити на 12 год.) https://www.youtube.com/watch?v=NVif-3XMWUE

Написати в зошиті 

1.    Легенда, вірш, загадка, історія відкриття бобових рослин ( горох, квасоля);
2.    Інформацію про особливості зовнішньої будови рослини;
3.    Умови для висівання рослини;( температура, вологість, світло)
4.    Інформацію про умови вирощування цієї рослини ( грунти, обробіток грунту,  термін посіву), 
5.    Значення цієї рослини в природі та житті людини 

Домашнє завдання 
Навчальний проєкт на тему « Вирощування найвищої бобової рослини»
Використовуючи додаткові джерела інформації, знайти інформацію та оформити естетично на аркушах А4 або в зошиті  ( вибираємо тільки одну рослину):



 

ДАТА 11 КВІТНЯ

 Тема: Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами

ЗАВДАННЯ :

І. Пригадаймо це: 

Вправа «Так – Ні» 

1.     Верхній шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом.

2.     Родючість — головна властивість ґрунту.

3.     Чим більше в ґрунті перегною, тим він бідніший.

4.     Ґрунт буде більш родючим, якщо в нього вносити органічні та мінеральні добрива.

5.     Ґрунт містить лише пісок і глину.

6.     3 ґрунту надходять вода і поживні речовини.

7.     Вода не є необхідною умовою для існування і життя живих організмів.

8.     Організми живуть на суходолі, у повітрі та воді.

9.     Розрізняють наземно-повітряне, водне і ґрунтове середовище життя організмів.

10.                       Завдяки зябрам дихають риби, жаби, кити та дельфіни.

 

ІІ  опрацюйте матеріал 
1. Вплив на організм чинників живої природи
   Крім чинників неживої природи, кожний організм зазнає впливу інших організмів. Метелик живиться нектаром квітки, білка влаштовує домівку в дуплі дерева, їжак полює на мишу. Це приклади зв’язків між організмами. Різноманітні впливи організмів один на одного дістали назву чинників живої природи.
   Дія чинників живої природи спостерігається, коли дятел вишукує комах під корою дерева, щука полює карася, колорадський жук об’їдає листки картоплі. При цьому між організмами виникають різноманітні зв’язки. У наведених прикладах вони пов’язані з живленням або харчуванням, тож такі зв’язки між організмами дістали назву харчових зв’язків або ланцюгів живлення. 
   Ланцюг живлення — це певна послідовність у передачі речовин і енергії, у якій кожна попередня ланка є їжею для наступної. Їх записують за допомогою стрілочок, наприклад: конюшина → заєць → вовк.
     Поїдання рослин тваринами - теж приклад харчового зв’язку. Рослини не можуть утекти або сховатися від тварини. Захиститися від поїдання тваринами рослинам допомагають колючки або речовини з неприємним запахом і смаком, які виділяє рослина, чи отрута. 
Кропива жалка
   Наприклад, жалка кропива отримала свою назву через розташовані на стеблі та листках жалкі волоски. Вони допомагають рослині захищатися від поїдання тваринами. У цих волосках міститься їдка кислота, яка спричинює подразнення й висипи, а іноді навіть опіки на шкірі людини. Допомогти може прохолодний компрес, листок подорожника або щавлю, а також обачливість при зустрічі з кропивою.
   Справжніми ворогами деяких тварин є хижаки - тварини, які на них полюють. Вони мають різноманітні пристосування для захоплення здобичі. Пригадай, як виглядають тигр і вовк. Наздоганяти жертву цим хижакам допомагають розвинені м’язи і витривалість, а гострими зубами та кігтями вони шматують здобич.

   Щоб уникнути зустрічі з хижаком, організми мають різні пристосування. Рухливі тварини можуть втекти від хижака, заховатися в укриття, а можуть замаскуватися, вдаючи із себе листочок чи гілочку. Так чинять багато комах.
    Маскування властиве і рибам. Значна частина риб має темне забарвлення верхньої частини тіла і світле - нижньої частини. Це допомагає їм захиститися від ворогів. Якщо хижак пропливає над рибою, він бачить темний колір, що зливається з водою глибинних шарів водойми. Якщо ж хижак опиняється під рибою, світла частина тіла риби видається за світлу поверхню верхніх шарів води.


2. Взаємозв’язки між організмами
       Зв’язки у природі можуть бути корисними та приносити шкоду. Роздивимося їх детальніше.
Симбіоз
   Симбіоз (від лат. симбіозис - спільне життя), або мутуалізм – співжиття різних організмів, які приносять один одному користь.
      Наприклад: 
1) Грибниці підберезника, підосичника, білого гриба, опенька обплітають корені дерев, при цьому гриб отримує від дерева органічні речовини, а сам забезпечує його водою і неорганічними речовинами (мікориза).
2) Бульбочкові бактерії оселяються на коренях бобових рослин і забезпечують їх Нітрогеном.
3) Птахи живляться плодами і розносять насіння.
4) Бджола живиться нектаром і запилює квітку.
5) Зозуля, поїдаючи гусінь на дереві, приносить користь дереву.
6) Лишайник – симбіоз гриба та водорості або ціанобактерії.
7) Буйволові шпаки та тілі носорогів та буйволів живляться комахами на шкірі, очищуючи її.
8) У шлунку травоїдних тварин живуть бактерії, які допомагають перетравлювати тваринам целюлозу, а самі отримують домівку і поживні речовини.

Паразитизм
    Паразитизм (від грец. паразитос - нахлібник) — взаємовідносини двох організмів, які вигідні одному (паразиту), проте шкідливі для іншого (хазяїна).
   Паразити оселяються в тілі  тварин, рослин або грибів, і живлячись органічними речовинами хазяїна, спричинюють його захворювання або навіть загибель.
- Орхідея гніздівка паразитує на грибах.
- Повитиця та омела коренями-присосками обвивається навко­ло рослини-хазяїна.
- Вовчок — оселяється на коренях трав.
- Петрів хрест паразитує на коренях ліщини, бука і граба.
- Перестріч, очанка, кравник, мають слабку кореневу систему і отримують додаткове живлення від сусідніх рослин через корені-присоски.
- Гриби трутовики використовують дерево як місце прикріплення і джерело поживних речовин.
- Мікроскопічні гриби-паразити (фузарій рожевий, клавіцепс) паразитують на зернових рослинах.
- Сажкові мікроскопічні гриби паразитують переважно на злакових.
- Деякі водяні гриби паразитують, спричиняючи хвороби риб, амфібій, водоростей.
- Хвороботворні бактерії паразитують у тварині, воші та блохи на хутрі тварин.

Коменсалізм
   Коменсалізм - однобічне використання одних організмів іншими без завдавання шкоди. Цей вид взаємозв'язків широко розповсюджений у природі. Прикладом можуть служити:
- Світлолюбні трави, які ростуть під ялиною, потерпають від затінку, але на дерево це зовсім не впливає.
- Реп'яхи, чіпляючись до шерсті тварин, переносяться на нові місцезростання.
- Білка влаштовує домівку в дуплі дерева.
- Деякі тварини розносять насіння рослин, що сприяє їх розселенню.
- Деякі види орхідеї чи бромелії оселяють­ся на стовбурах та гілках тропічних дерев, використовуючи  дерева лише як місце оселення.

- Комахи, оселяючись в гніздах птахів і норах звірів, просто використовують їх як оселю.

Нейтралізм
    Нейтралізм - не приносять один одному користі й не завдають шкоди.

Мешкають нейтрально лугові трави в степу. Мешкають нейтрально на одній території кріт і заєць, козуля і білка; конвалія та чагарник, білка і лось споживають різну їжу.

Конкуренція
   Конкуренція (від лат. конкуренція - зіткнення) - боротьба між живими організмами за будь-який чинник середовища за умов його нестачі. Така взаємодія також досить часто зустрічається в природних умовах і характерна для будь якого виду. Прикладом можуть бути:
- Рослини одного виду та одного віку конкурують за світло на одному місці зростання.
- Рослини, які ростуть швидше, затінюють інші, затримуючи їхній ріст.
- Суперники за їжу вовк і лисиця; хижі птахи сова і яструб полюють на дрібних тварин, але сова це робить уночі, а яструб — удень, тому не заважають живитись одне одному.

- Бої великих тварин за самку
ІІІ  Перегляньте відео 



ІУ Робота в зошиті 

У . Домашнє завдання
 Параграф 43  ,перегляд відео , письмове завдання 




ДАТА 8 КВІТНЯ 

Тема: Ґрунтове середовище життя

ЗАВДАННЯ :

І . ОПРАЦЮВАТИ МАТЕРІАЛ 

1. Загальна характеристика
      Ґрунт – верхній родючий шар земної кори. 
   Ґрунт утворюється в результаті взаємодії багатьох чинників, із яких найбільш важливе значення мають: 
- клімат (зумовлює фізичне і хімічне вивітрювання порід); 
- материнська гірська порода; 
- рель'єф; 
- живі організми; 
- час (для  утворення 1 см грунту знадобиться 1000 років).
    Ґрунти мають три основних шари: 
- верхній (гумусовий), 
- середній (переробляються сполуки верхнього шару) 
- нижній (материнська порода). 
       До складу ґрунту входять: 
1) мінеральна основа (близько 50-60% – глина, мул, пісок, галька, гравій, валуни тощо); 
2) органічна речовина – гумус (близько 10%); 
3) повітря (15-25%); 
4) вода (25-35%). 

    Основними властивостями ґрунтує родючість (здатність постачати рослинам воду і поживні речовини), кислотність (за цією властивістю ґрунти поділяють на кислі, нейтральні та лужні), структурність (здатність утворювати грудочки різної форми і розмірів), поглинаюча здатність (здатність утримувати або зв'язувати хімічні сполуки; буває механічна, фізична, хімічна, фізико-хімічна, біологічна). Існують різні типи ґрунтів, що визначаються розмірами ґрунтових часток і вмістом органічної речовини (чорноземи).


Грунт, як він є

 2. Особливості грунтового середовища

Характерні особливості ґрунтового середовища:

• властива висока щільність, бо усе заповнене ґрунтом і ускладнює переміщення;ї

• недостатня кількість світла;

• мало кисню, з глибиною він зменшується;

• достатньо води;

• достатньо неорганічних і органічних речовин;

• незначні коливання температури.

• наявність речовин у різних агрегатних станах (часточки ґрунту містять речовини  в твердому стані, є рідка вода і газоподібне повітря);

• загалом поживні речовини зосереджені в гумусі – верхньому шарі ґрунту.

Мешканці ґрунтового середовища: 

• бактерії та гриби (розкладають відмерлі рештки організмів до неорганічних речовин);

•  одноклітинні водорості;

•  тварини (комахи, черв'яки, жуки, личинки, кроти, сліпаки);

• тварини наземно-повітряного і водного середовища, які будують різні укриття в ґрунті (борсуки, миші, комахи);

• середовище пронизують корені рослин (він є опорою, джерелом води і неорганічних речовин), грибниці грибів.


Роль мешканців грунтового середовища в природі

• прокладаючи ходи в ґрунті, розпушують його та забезпечують надходження повітря і води;

• завдяки бактеріям і дощовим черв'якам ґрунт поповнюється неорганічними речовинами;

• очищують планету від мертвих решток

ІІ. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ПРЕЗЕНТАЦІЮ ТА ВІДЕОУРОКИ 
Презентація  

            Відео

          Тварини,які мешкають в грунті


Пристосування тварин до грунтового середовища

• міцні покриви тіла в жуків та мурашок;
• видовжене тіло у дощового черв'яка, личинки хруща;
• тіло вкрите слизом у черв'яків або коротким тонким хутром у крота;
• повзають завдяки гнучкому тонкому тілу дощовий черв'як, багатоніжки, личинка травневого хруща;
• наявність риючих кінцівок у крота, вовчка;
• великі передні зуби для вигризання ґрунту, вивернуті назовні долоні для відкидання землі  в крота;
• через брак світла недорозвинений зір у крота або відсутній взагалі у дощового  черв'яка, сліпака, личинок комах.
• тварини ґрунту на зиму переміщуються у глибші шари (на глибині до 1,5 метра зимують дощовий черв'як, кріт);
•  дощові черв'яки чутливі до висихання, у спеку переміщуються в глиб ґрунту;
• для орієнтування розвинені нюх та дотик у крота й дощового черв'яка.

ІІІ. ОПРАЦЮЙТЕ

                   Параграф 42 

ІУ . ПИСЬМОВО  

Тести  Грунтове середовище життя

1.Особливостями грунту є:

а ) Практично відсутнє сонячне світло                               б) достатня кількість кисню

в) постійно змінюється температура                                  г) не достатня вологість

2. Найбільше в грунті є:

а) рослин     б)тварин      в) бактерій         г) грибів

3. Найбільша за розміром тварина в Україні, яка мешкає в грунті

А)дощовий черв'як      б) кріт        в) сліпак         в) вуж

4. Комахоїдна тварина, розміром 10-12 см, що живе в ґрунті

А) дощовий черв'як     б)кріт        в)сліпак        в) вуж

5. Розпушувачами ґрунту є

А) дощовий черв'як       б) корені рослин     в) гіфи грибів      г) бактерії гниття

6. Тіло дощового черв'яка вкрите слизом для того, щоб ...

А) не було холодно      б) постачати воду в організм    в) легше пересуватися в ґрунті

Г) ніякого значення не має

7. Органи чуття, які майже зникли у сліпака - це ...

А) зір     б) слух      в)смак     Г) нюх

8. Крім риє землю за допомогою:

А) передніх широких зубів     б) передніх широких кінцівок    В) задніх широких кінцівок

Г) видовженою головою

9. Сліпак риє землю за допомогою:

А) передніх широких зубів     б) передніх широких кінцівок     в) задніх широких кінцівок

Г) видовженої голови

10. Які з перелічених організмів живуть в ґрунтовому середовищі:

А ) бактерії гниття      б) ластівка звичайна    в) молочно-кислі бактерії     г)омела

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  Параграф 42 ,тести 





ДАТА       4  квітня

 Тема уроку: Водне середовище життя.

 1.  УСНО .   Пригадай середовища існування організмів.

 2 . УСНО.      Опрацюй теоретичний представлений матеріал.

СЕРЕДОВИЩЕ ЖИТТЯ  – це все, що оточує організм (умови, в яких живуть організми)

Водне середовище — це різні водойми планети від маленьких струмків до океанів

ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ водного середовища:

—Має різний вміст солей (розрізняють прісні  та солоні)

—Світло зосереджене у верхніх шарах водойм

—Коливання температури не такі різкі, як у повітрі, але тепліше у верхніх шарах водойми.

—Вода має менший уміст кисню, ніж атмосфера, він зосереджений у верхніх      шарах 

—Значні перепади тиску.

Тварини водного середовища: окунь, щука, синій кит, жук-плавунець, дельфін, акула, кашалоти, креветки, кальмари, раки, краби, восьминоги, медузи, дафнія, скат, поліпи, морські зірки. 

Рослини водного середовища: водорості, біле латаття, ряска, глечики жовті, осока, очерет, стрілолист, лепеха, сусак, рогіз. 

3. Перегляньте відео 

https://www.youtube.com/watch?v=c4lkEQzO4XU

 https://www.youtube.com/watch?v=7LgjqT3YKpI

4 . Передивіться презентацію.

 

5.ПИСЬМОВО  ЗАПИШИ У ЗОШИТ 

Водне середовище — це різні водойми планети від маленьких струмків до океанів

Роль чинників неживої природи :

ЧинникВплив
світлозосереджене у верхніх шарах водойм
температуразміна не така різка, бо вода повільніше нагрівається і охолоджується, але тепліше у верхніх шарах водойми
солоність водиРозрізняють прісні та солоні водойми
склад водиКисню менше, ніж в атмосфері, вода забруднюється розливами нафти
тискзростає з глибиною
рельєф днабагато організмів живе на коралових рифах
швидкість водних течійтеплі водні течії підвищують температуру води

Доповни речення

У водному середовищі існування провідна роль належить таким чинникам: _________________________________________________________________________

Є такі способи руху тварин водного середовища:_____________і  _______________

Рослини водного середовища живуть у _________ шарах водойми, куди надходить світло.

Органами руху тюленя і моржа є __________.

У нашій місцевості є такі мешканці водного середовища:

Завдання Так чи НІ     ( Зразок запису :      Завдання  ТАК- НІ        1.- НІ,   2. -...) 

1. Медузам властивий прикріплений спосіб життя

2. Водне середовище буває солодке і солоне

3. Зябра – це орган плавання у тварин  

4. Жук-плавунець переміщується у воді реактивним способом –

5. У водоплавних птахів і бобрів є спеціальна рідина, що змащує та захищає покрив від намокання

6. Квіти білого латаття ростуть на поверхні водойми , а не у воді

7. Водне середовище повільно нагрівається і повільно охолоджується

 6. ЗА БАЖАННЯМ   «Зашифрований текст»

 Розшифруйте текст:

У в2д82му с6р6д2вищі світл1 81йбільше у в6рх8іх ш1р1х. Т2му тут п2шир68і з6л68і р2сли8и. 2кр6мі тв1ри8и 7ивуть 81 глиби8і кільк2х кіл2м6трів. Ц6 глиб2к2в2д8і риби і ч6рви. М6шк18ці в2д82г2 с6р6д2вищ1 дих1ють кис86м, який р2зчи868ий у в2ді. 2д8і 2рг18ізми м27уть 7ити тільки в пріс8ій в2ді, і8ші – тільки в с2л28ій (м2рях і 2к6181х).

7. . Прийом «Пошук правильної інформації»

З розкиданого переліку оберіть ті, які, на вашу думку, стосуються водного та наземно-повітряногосередовища. Посилання:

https://learningapps.org/display?v=payr6tn4a20

8.    Домашнє завдання п 41, письмові завдання 


ДАТА       1 квітня

 Добрий день, шановні учні! Сьогодні пропонуємо вам для опрацювання  дистанційно наступну тему «Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя у кожному з них. Наземно-повітряне середовище».

Тема: Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя у кожному з них. Наземно-повітряне середовище.


1. Опрацюйте представлений матеріал, запам’ятайте приклади

Пристосування організмів до наземно-повітряного середовища.

 

§    Наземно-повітряне середовище утворене поверхнею Землі й повітря. Його жителі засвоюють кисень, який знаходиться в повітрі. У тварин це відбувається завдяки трахеям і легеням, у рослин - продихам.

 

Пристосування до нестачі вологи

§       У наземно-повітряному середовищі достатньо кисню, однак часто не вистачає вологи. Особливо мало її в степах і пустелях. Тому рослини і тварини посушливих місць мають спеціальні пристосування для добування, зберігання і ощадливого витрачання води.

Наприклад: одні рослини (молодило, очиток, агава) мають м’ясисте стебло і листки, у яких в дощові періоди накопичується вода, а потім повільно витрачається під час засухи. В інших рослин видозмінюється листя, наприклад: у кактуса замінюються колючками, або зовсім зникають – як у саксаулу. У ковили листки складаються в трубочки, завдяки чому зменшується випаровування вологи. Деякі рослини мають дуже довге коріння. У верблюжої колючки воно досягає 16 м.
Деякі тварини посушливих місцевостей вдень, коли найбільша спека, взагалі не виходять на поверхню, а інші, наприклад верблюди, без води можуть обходитися багато днів. Великі звірі (кулан, сайгак) в пошуках води можуть долати великі відстані.

 

Пристосування до змін температури

§                         У наземно-повітряному середовищі бувають значні зміни температури, особливо в місцях з холодною зимою. Тут протягом року помітно змінюється життя організмів. Осінній листопад, відліт птахів у теплі краї, зміна хутра у звірів на густіше й тепліше – усе це пов’язано із пристосуванням до сезонних змін у природі.

Наприклад. У холодних місцях Землі рослини мають маленькі розміри: карликова верба, яка зростає в арктичній тундрі, має висоту 10 см, у неї, як і в інших дерев, є стовбур і листя. Рослини холодної місцевості  розвиваються дуже швидко, щоб встигнути до морозів дати насіння. Тварин тут рятує від холоду тепле хутро або товстий шар підшкірного жиру.

 

Переміщення тварин

§                         У наземно-повітряному середовищі рослини вкорінюються в ґрунт, а тварини переміщуються по землі і в повітрі. Кінцівки в одних тварин пристосувалися до бігу (страус, гепард, зебра), інших – до стрибків (кенгуру, тушканчик). Із кожних ста тварин наземно-повітряного середовища 75 уміють літати. Це більшість комах, птахів і деякі звірі (летючі миші).

Наприклад. Чудово пристосовані до польоту більшість птахів. У них тіло має обтічну форму, а передні кінцівки перетворилися на крила. Тіло покрите . Пір’яний покрив робить тіло обтічним, захищає його від пошкоджень. Підтримують птаха в польоті несучі площини - пір’я крил і хвіст.

   

2. Опрацюйте матеріал параграф 40 підручника.

3.. Перегляньте відео за посиланням  

https://www.youtube.com/watch?v=6WUUdJnBpU4

https://www.youtube.com/watch?v=KpY6psOLgLw 

Фізкультхвилинка: https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340

4 ЗАПИШИ В ЗОШИТ 


Кожне середовище має особливості умов існування:
Освітленість
Температура
Зволоженість
Наявність повітря

У наземно-повітряному середовищі організми засвоюють кисень, який знаходиться в повітрі.

Організми пристосовані до різної кількості вологи та змін температури.

Рослини вкорінюються в ґрунт, тварини пристосовані до переміщення по землі і  в повітрі.

        4. ДАЙ ВІДПОВІДІ НА ЗПИТАННЯ  1-3 сторінка 176 Перевірка знань 

     Домашнє завдання п 40 ,  записати конспект 176 запитання 1-3 


 

Дата 28 березня 2022 року 


Тема уроку: Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.

Мета уроку: ознайомитися із пристосуваннями організмів до періодичних змін умов середовища та навчитись наводити приклади цих пристосувань.

ЗАВДАННЯ :

І. Опрацюйте конспект та перегляньте відео

Пристосування до зміни пір року

1. Стан спокою взимку у рослин

2. Сплячка взимку у тварин

3. Відліт перелітних птахів

 https://www.youtube.com/watch?v=S5nM2Fx0H8k

4. Заміна кольору хутра у тварин восени

5. Накопичення підшкірного жиру у деяких тварин 

6. Листопад – явище, яке супроводжується опаданням листя листопадних рослин 

 7. Швидкий ріст і розвиток рослин навесні

 8. Швидке дозрівання плоду та утворення насінини у рослин

Пристосування до зміни дня і ночі

1. Гострий зір у хижих денних птахів (яструб)

2. гострий зір і слух у хижих нічних птахів (сова)

3. Великі очі у нічних птахів

4. Ультразвукові сигнали у деяких нічних тварин (кажани)

5. Яскраве забарвлення денних метеликів

6. Невиразне  забарвлення нічних метеликів

 7. Квіти розкривають пелюстки відповідно до  життедіяльності комах 

 ІІ.  Перегляньте  відео про пристосування організмів до періодичних змін умов середовища за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=SULxdVfAyTY

 ІІІ ПИСЬМОВО 

Записати в зошит 

 Пристосування до зміни пір року

1. Стан спокою взимку у рослин

2. Сплячка взимку у тварин

3. Відліт перелітних птахів

4. Заміна кольору хутра у тварин восени

5. Накопичення підшкірного жиру у деяких тварин 

6. Листопад – явище, яке супроводжується опаданням листя листопадних рослин 

 7. Швидкий ріст і розвиток рослин навесні

 8. Швидке дозрівання плоду та утворення насінини у рослин

Пристосування до зміни дня і ночі

1. Гострий зір у хижих денних птахів (яструб)

2. гострий зір і слух у хижих нічних птахів (сова)

3. Великі очі у нічних птахів

4. Ультразвукові сигнали у деяких нічних тварин (кажани)

5. Яскраве забарвлення денних метеликів

6. Невиразне  забарвлення нічних метеликів

 7. Квіти розкривають пелюстки відповідно до  життедіяльності комах 

2). Дайте відповідь «Так (+) » або «Ні (-)» у зошиті.

1. Сезонні зміни зумовлені рухом Землі навколо своєї осі.

2. До умов існування взимку рослини готуються заздалегідь.

3. Осінній листопад характерний для всіх деревних рослин. 

4. Одна з причин листопаду – зміна тривалості світлового дня.

5. Комахи, змії, жаби, ящірки взимку активні.

6. Переліт птахів – це пристосування до періодичних змін пір року.

7. Заєць змінює забарвлення, щоб йому було тепліше.

8. Комахи впадають у стан заціпеніння.

9. Взимку необхідно підгодовувати осілих і кочових птахів.

10. Біле хутро горностая взимку добре помітні його ворогам або жертві.

11. Рукокрилі, що живляться комахами, взимку впадають у сплячку.

12. Борсук взимку перебуває у стані заціпеніння.

ІУ Домашнє завдання :

Опрацювати параграф 39.письмові завдання 

Для допитливих ст.170 "Скарбничка знань"; "Будьте захисниками природи-

Старанно працюйте, і все у вас вийде!

Дата 25 березня 


Шановні учні! 

Працюючи і навчаючись в нестандартних умовах, ми звикаємо

 до віртуального спілкування, намагаємось зрозуміти один одного. І це здорово! Головне, сьогодні: згуртованість, організованість і оптимізм. Я  продовжую  надсилати вам  навчальні матеріали, які, сподіваюся,  допоможуть  краще зрозуміти й засвоїти програмовий матеріал, що розміщений в параграфах підручників.  

Сьогодні ми будемо говорити про умови, що забезпечують життя на нашій планеті

Тема заняття: Умови  життя на планеті Земля. Середовище життя. 

Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи.

Виконайте завдання:

1. Перегляньте відеоурок 

  Умови життя на землі.https://www.youtube.com/watch?v=jv1GhaUHYTk

 Середовище життя 

https://docs.google.com/presentation/d/1_9XpxtnA67Gt2bkOf89Cp6GRddPdzMJN/edit#slide=id.p3

2. Опрацювати параграф 38

3. Виписати у зошит  і вивчити визначення понять «середовище життя», «чинники середовища».

    Назвати середовища життя зображені на малюнках

4. Замалювати схему


   Розподілити запропоновані чинники середовища життя, відповідно до схеми, у три колонки: поширення тваринами насіння рослин, зміна тривалості дня, підвищення температури повітря, створення заповідників,  відкладання яєць на листках рослин, вирубування лісів, наявність питної води, знищення птахами жуків шкідників, нестача вологи, безконтрольне полювання. ( письмово у зошит)

5. Випишіть чинники неживої природи у зошит.

6. Для чого рослинам і тваринам потрібне світло? (усно)

      Порівняйте вигляд сосен, що зростають у глибині лісу і на відкритому просторі.

 У чому відмінність між ними? ( письмово)


7. У яких умовах щодо освітленості живуть дані організми зображені 

на малюнках. Випишіть їх, вставляючи їх назви замість крапок.

Світлолюбиві рослини - ……, кульбаба, ……..

Тіньовитривалі рослини - ….., ………, мохи.

Денні тварини - ….., ………, кенгуру.

Нічні тварини - ……, ……., нічний метелик.



 


8. Яке значення має вода для рослин та тварин? (усно)

Чи всі рослини і тварини мають однакову потребу у воді? (усно)

 


Розділіть зображені малюнки на окремі групи за потрібністю до води (письмово)

Водні організми – …., латаття, ……,  ……..,   ………. .

Організми, що живуть за достатньої кількості води - …. .

Організми, що живуть, за недостатньої кількості води - ……, верблюжа колючка. 

9. Як реагують на зміну температури рослини нашого регіону? (усно) 

Які рослини – холодостійкі, які  - теплолюбні? (письмово) 

Холодостійкі - ……..

Теплолюбні - … 

  Подивись мультик  Озоновий шар 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Параграфи 38

Відповіді на запитання ,практична робота , 

інтерактивна вправа https://learningapps.org/view20943218

Дайте письмову відповідь на запитання 5, 6 на сторінці 166.


21  березня 

Сьогодні у нас цікавенна тема! Ми будемо всі разом учитися   визначати назви найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників та електронних колекцій. Тож успіхів сім нам!

Тема: Практичне заняття №12 

«Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій»

Для виконання роботи скористуйтеся посиланнями, які подано нижче.

Хід роботи

І . ОПРАЦЮЙТЕ ПАРАГРАФ 37 

ІІ. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕО  Визначення рослин   

https://www.blogger.com/blog/page/edit/5014230289637210861/5023378134023302914#  

             ІІІ, ПРАКТИЧНА РОБОТА  

1. Роздивитися зображення рослин, грибів та тварин.

2. Знайти за допомогою мережі інтернет дані рослини, гриби чи тварин і дати їх характеристику за схемою
- назва рослини
- вид
- короткий опис рослини
- де росте
3. Зробити висновок: що навчилися робити, що нового дізналися.

Атлас-визначник рослин України

Атлас-визначник грибів України

Атлас-визначник тварин України

Орнітофауна України

Робота виконується в зошиті, надсилається на вайбер або електронну скриньку вчителя 



18 березня 2022 року 



ТЕМА УРОКУ: Отруйні рослини,тварити та гриби

ЗАВДАННЯ 

І, Перегляньте відеоуроки 

Отруйні рослини,тварити та гриби https://www.youtube.com/watch?v=IR-8sS3U9mw

            Отруйні рослини і тварини 

   ІІ, Опрацюйте текст  параграфів 35,36             

ІІІ. Перегляньте.    

https://www.youtube.com/watch?v=Ljcxib6U_Vw – Отруйні  рослини,  гриби,  тварини.

https://www.youtube.com/watch?v=iM7Uh3rnGvM – ТОП 7  небезпечних  тварин  України.    

ІУ . Запиши відповілі на запитання 1-3  сторінка 159 

Практичне заняття "Найпоширеніші та отруйні рослини, тварини, гриби України"https://www.youtube.com/watch?v=VSy1Vk4omNo  

У. Виконайте 

ПРАКТИЧНЕ   ЗАНЯТТЯ  № 12.( Ця робота оцінюється окремо) 

Тема. Ознайомлення  з  найпоширенішими  й  отруйними  рослинами, грибами  і  тваринами  своєї  місцевості.

ХІД   РОБОТИ

1. Напиши  назви  найпоширеніших  рослин,  грибів  і  тварин  своєї  місцевості.

Ліс:______________________________________________________

Річка  та  озеро: ___________________________________________

Болото:___________________________________________________

Лука:___________________________________________________ 

2. Підпиши  отруйні  гриби,  рослини  і  тварини  нашої  місцевості. 

Зроби  висновок  до  практичного  заняття.

1. Чому  людині  потрібно  знати  про  отруйні  гриби,  рослини,  тварини?

Домашнє завдання 

 Параграфи 35,36

Відповіді на запитання ,практична робота 

14 березня 2022 року 


Тема уроку: «Різноманітність організмів. Рослини Тварини » (параграф 34)

Завдання:

1. Опрацюйте текст  параграфа 34.

2. Прегляньте відеоуроки 

          Різноманітність організмів .Рослини https://www.youtube.com/watch?v=ZcpAUYExrYY

          Різноманітність організмів . Тварини https://www.youtube.com/watch?v=-6GBOdyGN-4

Зверніть увагу на відмінності між рослинами і тваринами:

Рослини:

1. Мають хлорофіл (зелене забарвлення).

2. Самі утворюють органічні речовини.

3. Ведуть прикріплений спосіб життя (окремі частини тіла рослини здатні рухатися).

4. Виділяють в повітря кисень

5. Не мають органів чуття.

Тварини:

1. Не мають хлорофілу.

2. Живляться готовими органічними речовинами.

3. Активно рухаються (деякі ведуть прикріплений спосіб життя).

4. Не утворюють кисень.

5. Мають органи чуття (зір, с

4.ПИСЬМОВО 

  .1) Заповніть таблиці, запишіть по три приклади.

Дерева

Кущі

Трав’янисті

 

 

 

 

 

 

 

 

 

За тривалістю життя

Однорічні

Дворічні

Багаторічні

 

 

 

 

 

 

2) .Визначте правильні та неправильні твердження + - (5 балів)

1.     Тваринам притаманні процеси дихання, живлення, росту та розвитку, розмноження 

2.     Більшість тварин здатні до активного руху 

3.     Тварини самі собі синтезують поживні речовини 

4.     Тварин, що живляться рослинами називають хижаками 

5.     Корова, заєць, кінь відносяться до рослиноїдних тварин 

6.     Тварин, які живляться іншими тваринами  називають хижаки або м’ясоїдні 

7.     Зубри, олені та лосі відносяться до м’ясоїдних тварин 

8.     Тварин, що можуть живитися і рослинною, і тваринною їжею називають всеїдні 

9.     Тварин приручених людиною називають свійськими 

10.   Тварин, які вільно живуть у природі називають дикими 

Домашнє завдання

     Опрацювати інструктивну картку уроку    

      P.S. Любі діти  ! Дякую вам, що вчитеся дистанційно.  

 

                                      

БЕРЕЗЕНЬ 

25 лютого

     Доброго ранку, діти !

 

 Тема уроку  :  Організм та його властивості 

Завдання:

1. Опрацюйте параграф 33 та запитання в кінці параграфа.

2. Перегляньте відеоурок

               Організм та його властивості        

                   https://www.youtube.com/watch?v=wjVFBDII13Y

3. Усно. Опрацюйте терміни з параграфа 33.

4. Письмово . Запитання   № 4-6 на сторінці 146 

Домашнє завдання параграф 33, письмові завдання 



  18.02.2022


 Тема : Узагальнення знань  з теми Земля — планета Сонячної системи

                                                         « ЗЕМЛЯ ЯК ПЛАНЕТА»


І варіант

Тестові завдання з однією правильною відповіддю

 

1.                 Прилад, за допомогою якого демонструють обертання Землі навколо Сонця і своєї осі називають

   а) глобус   б) телурій   в) телескоп

2. Час повного оберту Землі навколо своєї осі це

а) рік   б)одна із пір року    в) доба

3. Унаслідок нахилу земної осі під час руху планети навколо Сонця на Землі відбуваються зміни

а)  дня і ночі   б) пір року   в) тривалості дня і ночі

4. Дні сонцестояння – час коли півкуля, обернувшись до Сонця, освітлюється

а)  найбільше   б) найменше   в) однаково

5. Час, коли обидві півкулі освітлюються однаково, це

а)сонцестояння   б) рівнодення   в) рівноніччя

6. Протягом року обидві півкулі Землі отримують кількість світла і тепла

а) однакову   б)різну   в)майже однакову

Вправа  Встанови відповідність

1

Антарктида

А

Найбільший

2

Австралія

Б

Найменший

3

Євразія

В

Найхолодніший

 

Вправа . Встав пропущені слова

Обертаючись навколо своєї …..……. Земля освітлюється …….. ….. Унаслідок цього на планеті настає …..… і …….. Повний оберт навколо своєї осі Земля робить за …..… години. Цей період називають …..… Земля, рухаючись по своїй …..… навколо …….… робить повний оберт за …..… або ……….днів. 

Допишіть  речення

1.     Повітряна оболонка Землі називається …

2.     Повітря – це …

3.     Найбільший вміст у повітрі …

4.     Живим організмам потрібний для дихання …

 

Поміркуй і поясни: Яке значення гідросфери на нашій планеті?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 5КЛАС    5  клас.                                   Дата 14 лютого


Шановні  учні 5-го класу! Посміхніться самі до себе, до мене , подаруйте посмішку своїм рідним . Бачу, що у вас усе гаразд. Сподіваюся на такий настрій протягом уроку. Тим паче, що посмішка — це головна умова успіху, коли йдеш у гості або зустрічаєш гостей.

 Отже, ви готові розпочати роботу?

Тема уроку: Властивості води

Ми спробуємо з’ясувати властивості води, її різний стан та як люди використовують воду

 Ви зможете :

•   наводити приклади: розчинних й нерозчинних речовин, розчинів у природі, використання води людиною:

•    досліджувати  властивості води;

•    пояснювати значення води для життя на Землі.

Завдання :

1. Відгадайте  і прочитайте

2 . Пригадайте .  А ти знаєш це ?

 Корисні підказки https://www.youtube.com/watch?v=RmErh04ndGs

Водний цикл https://learningapps.org/watch?v=p6k3pwyw521

3 .  Перегляньте  відеофрагменти

Властивості води https://youtu.be/4zaHedPdLFI

https://www.youtube.com/watch?v=AiGqiSYOqBs

https://www.youtube.com/watch?v=lmMdoUKd03M

 4  Перечитайте  відповідний  параграф  підручника  (§32).

3. Робота в зошиті

    1 Запишіть .   Властивості води  Властивості води: 

             2 Дайте  відповідь на запитання № 2 на сторінці 137 . Вам допоможе 

3)   Вибери і запиши   у  2 стовпчики 

Пісок, кава, крохмаль ,сіль, олія, крейда, какао, мед, сода , лимонна кислота , фарба, золото , бензин 

Розчиняються у воді                                              Не розчиняються у воді                  

         ....                                                                                 .....

          5.    З авдання  для тих хто любить природознавство

 Властивості води   https://app.formative.com/library/5e96d780e90bc41531ffdfe3

      Онлайн-вправа “Де навколо є вода?https://svitdovkola.org/metodic/ik4/tema3/lessons/media12

 

Домашнє завдання

1.      Опрацювати інструктивну картку уроку    

2. .      Обов’язкове завдання до виконання: дотримуватися основних заходів профілактики поширення хвороби, берегти себе та своїх рідних! Найважливіше завдання – НЕ ХВОРІТИ!

.      P.S. Любі діти  ! Дякую вам, що вчитеся дистанційно.  

11 лютого  2022 року  


 

На уроці вас вітаю,
Доброго настрою всім бажаю.
Все сьогодні щоб вдалося
Й до душі вам всім прийшлося.

Таємниці  щоб відкрили

І знання щоб збагатили.  
   ЗАВДАННЯ : 
 МОТИВАЦІЯ  ДІЯЛЬНОСТІ 

 Про воду можна говорити безкінечно… Якщо подобається, подивись ще це відео


Тема уроку:  Вода на Землі .

Любі діти!

Сьогодні наприкінці нашого заняття ви в черговий раз переконаєтесь про важливість води для життя на Землі, пригадаєте властивості води, зумієте пояснити, як відбувається кругообіг води в природі, як потрібно ощадливо використовувати воду.

 Ця чудодійна речовина є всюди: наше тіло складається переважно з води, вона є у всіх живих організмах, знаходиться в океанах, річках, озерах, під землею та в повітрі, законсервована в брилах віковічних льодовиків…Така проста і всім відома, вона, даруючи життя, сама наче жива, перебуває в постійному русі. Тож не випадково її називають «вічною та  невтомною мандрівницею». А ми з вами зараз також помандруємо з нею… 

Завдання 1. Для початку розшифруємо послання…

                                                

ВІДКРИВАЄМО СВІТ    

    Чи знаєте ви, що..

На Землі міститься 1,5 млрд км3 води, її вага 1,5 . 1018 т! Однак 94% цього об’єму складають солоні води океанів, 6% — це води суші (річки, озера, болота, підземні води, льодовики, багаторічна мерзлота), із них тільки 2% — прісні води.

Якщо нашу планету за розмірами порівняти з головою новонародженої дитини, то вся вода на Землі буде дорівнювати двом слізкам на її віях.

Бутель з водою – це вся вода на Землі. Більш ніж ½ склянки – прісна вода. І тільки декілька крапель з цієї склянки – питна вода.

Тільки уявіть собі: кожна доросла людина щоденно з їжею споживає в середньому майже 2 л води і не може прожити без неї більш ніж 8 діб.

При втраті організмом 12 % маси води кров загусає, мов смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.

Уже сьогодні понад 1 мільярд людей не мають доступу до чистої, питної води.  

Понад 2,4 мільярда людей живуть у незадовільних санітарних умовах (тобто, відсутня система каналізації, сучасні очисні споруди для побутових стічних вод).   


Завдання 2. Запрошую до кінозалу Перегляньте відео за посиланням

            Вода з’явилася на Землі приблизно 3,8 млрд років тому, коли земна кора досить охолола. Багато років тому її можливо пили динозаври, а сьогодні п’ємо ми. Кількість води на Землі залишається майже незмінною. Як таке можливо? Зараз дізнаємось… Гайда за посиланням

    Бик- річка мого дитинства              

     Таємниці води     

               Вода на Землі Колообіг води  

   Завдання 3 .  з підручником Параграф 31

             Завдання 4.  Дайте відповіді на запитання ,що зустрінуться в тексті параграфа 

  ДОСІДЖУЄМО             

Завдання 5. Перегляньте відео за посиланням

             5 красивих трюків з водою 

             Досліди з водою 

                ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА  

      ЗАКРІПЛЕННЯ  НОВОГО МАТЕРІАЛУ

   Завдання 6.Запиши в зошит 

Вода зустрічається в природі...

У великій кількості вода зосереджена  в...

 Вода існує в таких станах:...

Колообіг води в природі - це...

Колообіг води відбувається завдяки тому , що 

Щоб перетворити лід чи сніг у рідку воду, їх потрібно … . 

Якщо воду заморозити ,вона стане … . 

Якщо воду нагріти, вона стане … .

 Водяна пара переходить у рідкий стан, якщо її …                

  Завдання 7 . Завдання для тих,  хто любить географію

           Інтерактивна вправа  Властивості води

            Тренажери «Вода в природі»

   

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  
1  Опрацювати інструктивну картку  уроку 
2. Параграф 31 , дати відповідь на запитання 
3.   Обов’язкове завдання до виконання: дотримуватися основних заходів профілактики    поширення хвороби, берегти себе та своїх рідних! 
    Найважливіше завдання – НЕ ХВОРІТИ!


 P.S. Любі діти  ! Дякую вам, що вчитеся дистанційно.



                                                          Доброго ранку, яскравого світла,

 більше емоцій, посмішок, привітів,

удачі побільше, побільше тепла, 

доброго ранку  друзі мої!

В мене в руках парасолька.

Як ви думаєте навіщо вона мені?

А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і

 не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати 

у нас сьогодні на уроці.                           

Інструктивна картка  уроку

Тема уроку: Повітря, його властивості.

       Після уроку ви зможете :

  • описати  зміни, що відбуваються з повітрям;
  • назвати властивості повітря;
  • досліджувати властивості повітря;

     Виконайте завдання:

       1.      Пригадайте     . 

1)   Прочитайте зашифроване повідомлення  .


2)  Вправа «Мікрофон»

v     Що таке ґрунт?

v     З чого складається ґрунт?

v     Для чого треба удобрювати ґрунт?

v     Від чого залежить родючість ґрунту?

v     Що таке гумус?

Послухайте уважно загадку і скажіть, будь ласка, про що йдеться у загадці.

Воно таке велике,

Що займає цілий світ.

Воно таке маленьке.

Що в найменшу щілинку зайде.

Куди ступиш — всюди маєш.

Хоч не бачиш, а вживаєш.

Через ніс проходить в груди

І зворотний має шлях.

Він невидимий повсюди,

Хоч без нього ми ніяк!

(......)

-   Діти, скажіть, чому наш м’ячик такий пружний і що допомагало йому відскакувати від  земної поверхні? (....).

- Що є в середині м’ячика?

Так, це повітря!

Ми помандруємо повітряним простором, аби більше дізнатися про повітря та вітер, проведемо дослідження повітря і визначимо його властивості, доводитимемо, що воно рухається.

2.  Прийом «Коротко про головне»

1) . Повітря-суміш газів. Крім газів  ( кисню, вуглекислого газу, азоту)  у повітрі є домішки (водяна пара, дим, сажа, попіл, пил та інші речовини). Повітря – це природна суміш газів, з яких складається атмосфера Землі, тобто повітряна оболонка планети.

2) . Властивості повітря: не має запаху; не має смаку; не має кольору; прозоре; заповнює всі порожнини; легше за воду; повітря погано розчиняється у воді;  розчинність повітря у воді збільшується під час охолодження і зменшується під час нагрівання;  поганий провідник тепла; підтримує горіння, бо у складі має кисень; перебуває у постійному русі (тепле повітря піднімається вгору, а холодне опускається вниз, створюючи вітри); тисне на предмети з певною силою; при нагріванні повітря розширюється; при охолодженні повітря стискається; його можна стиснути до певної міри і воно пружне (гумовий м'яч з повітрям відскакує від поверхні).

3). Значення повітря

Людина навчилась використовувати повітря в різних його проявах собі на користь: воно рухає по морю вітрильники, крутить крила вітряків, ним накачують гумові колеса, повітряні кульки, гумові іграшки, небом літають літаки, гелікоптери, аероплани, повітряні кулі тощо.  Без їжі людина може витримати 5 тижнів, без води 5 днів, без повітря 5 хвилин . Недарма кажуть: «Потрібен, як повітря».

Отже, значення повітря як для людини, так і для планети в цілому є неоціненним.

Повітря і не видно, і не чути.

Але без нього нам не обійтись.

Не можна ні хвилиночки пробути.

Ось ти навколо себе подивись.

Все дихає: листочок і травичка,

Метелик, що над квіткою летить.

І дише рибка й рак, і дише річка…

Повітря треба кожному, щоб жить.

А он несуть вітри хмаринку білу,

Щоб дощик на поля й ліси пролить.

А он у небо пташка полетіла,

А без повітря як вона злетить?

Повітря – це велике диво, діти.

І все життя – це казка чарівна.

І кожній миті треба нам радіти,

Земля казкова і у нас одна.

                          Н. Красоткіна..

 3. Переглянути  відео- пояснення до теми уроку за посиланням

Повітря . Його склад і властивості. 

4.  Робота з підручником.

Прочитати § 29,  письмове завдання 

 Фізкультхвилинка  для очей 

6. Робота у  зошиті.  У робочому зошиті запишіть дату та тему уроку.

 1) Запишіть у зошит і поставте поряд із твердженням позначку «+», якщо погоджуєтесь з ним, «–» — якщо не згодні.

1.         Повітря прозоре. 

2.       Повітря має смак та запах.

3.         Найбільше в повітрі кисню.   

 4.         Повітря має запах.

5.         Газова оболонка Землі — атмосфера.  

 6.       Повітря нерозчинне у воді.

7.         Повітря містить водяну пару.

8.         Повітря є на всіх планетах Сонячної системи.

9.         Більшість організмів дихають повітрям.

2).    Продовжте речення:

·        Повітря потрібне …

7. Завдання для тих, хто закоханий у  природознавство

        1) Дослідження «Ознаки повітря».

1.      Візьми поліетиленовий пакет і «упіймай» ним повітря.

2.      Закрути пакет. Пакет наповнений повітрям.

3.       Зроби невеличкий отвір, натисни на пакет і спрямуй струмінь повітря на обличчя.

·         Що ти відчуваєш?

4.      Візьми зошит і помахай ним біля обличчя.

·         Що відбулося? Подивись навколо себе. Що ти бачиш?чи заважає тобі повітря бачити предмети?

·         Чи бачиш ти повітря? Чому?

5.      Зроби висновки. 

8. Рефлексія 

                    Що нового діти ви дізналися? Розкажіть батькам про що дізналися ...

 Домашнє завдання

1.      Опрацювати інструктивну картку дистанційного уроку

                         2. Параграф 29, пиьмові завдання 

3 .      За бажанням завдання У вільну хвилинку. «Граючись – навчаюсь».

Перевірте себе, виконавши вправу  за посиланням:

                     Вітер і повітря 

4.      Обов’язкове завдання до виконання: дотримуватися основних заходів профілактики поширення хвороби, берегти себе та своїх рідних! Найважливіше завдання – НЕ ХВОРІТИ!

5.      P.S. Любі діти  ! Дякую вам, що вчитеся дистанційно.

 

Бажаю успіхів!


                                         Тема уроку Грунти